No Way I'm a month in Norway!

16 februari 2020 - Sola, Noorwegen

 Beste allemaal,

Zoals jullie weten zit ik nu al een maand in Noorwegen! Ik heb het super erg naar mijn zin en ik wil graag jullie meenemen in wat hier gebeurd en wat ik hier nou eigenlijk aan het doen ben. De afgelopen maand en de komende 1,5 maand ben ik vooral heel veel aan het leren. Wij krijgen elke week een andere docent die als missionair heeft gewerkt in een deel van de wereld of juist in Noorwegen zelf. Wij leren veel door de bijbel te lezen en de bidden, maar ook luisteren naar ervaringen van anderen.

Waarom hier in Noorwegen zul je denken dat kan toch ook in Nederland?

Ja zeker, kan dat in Nederland, maar ik wil graag de tijd apart zetten om God beter te leren kennen. In Nederland heb ik gewoon te veel afleidingen die me weerhouden om daadwerkelijk met God bezig te zijn. Simpel gezegd ik mis gewoon discipline haha.

Die discipline krijg ik hier wel, even voor je beeldvorming ik ben 23 jaar en ik heb een super lieve moeder die gewoon mijn brood smeerde als ik naar mijn werk ging en mijn was deed. Ik leunde heel erg op mijn ouders en dat is niet slecht, maar het is goed om op eigen benen te staan met je ouders achter je. Hier in Noorwegen is dat anders ik doe hier de was voor mijn kamergenoten en ik heb er nog plezier in ook haha.

Wat heb ik de afgelopen 4 weken aan lesstof gehad?                   

Week 1: The Nature and Character of God- Cliff Wrener (Australie)

-          Deze week was een verdieping op wie God eigenlijk is aan de hand van het oude en nieuwe testament. We zijn gedoken in de boeken Genesis en Johannes om een beter beeld te krijgen van wie God is. Tuurlijk krijg je niet op alle vragen je antwoorden, maar het gaf mij wel een duidelijker beeld over wie God voor mij is. – If you want to know God, Look at Jesus. Look at Jesus and you will find your Father- Cliff Wrener

Week 2: Hearing God’s voice – Tove Johansen. (Noorwegen)

-          In deze week hebben we het vooral gehad over het volharden in gebed en het volharden in het lezen van de bijbel. Tove is een vrouw uit Noorwegen het mooie van haar is dat zij 15 jaar lang dag in dag uit alleen maar bijbel heeft gelezen en heeft gebeden. Elke dag ging ze minstens 2 a 3 uur bidden en de bijbel lezen. Ik heb geleerd van haar dat het zo intens belangrijk is om de bijbel dag in en dag uit te lezen, ook als je soms geen zin hebt of als je het niet begrijpt zoek het op. De bijbel is zo veel meer dan alleen maar mooie bemoedigende teksten.

Week 3: Identity – Francis Obaika (Nigeria)

-          Zoals het misschien zich al wel verraad in de titel gaat dit over identiteit. Wie ben jij en wie mag jij zijn. Dit is voor mij iets wat ik al wel ken vanuit mijn opleiding Onderwijsassistent. Maar wie ik ben en wie ik mag zijn in Christus is natuurlijk een ander verhaal. Welke effecten hebben de keuzes die ik maak en betrek ik God wel in elke keuze. Het gaf mij de realisatie welke invloed de wereld heeft op mij of welke invloed ik zou kunnen hebben in de wereld (mijn omgeving). In Johannes 17: 15-18 HSV Bid Jezus uit dat wij niet van de wereld zijn, maar dat wij wel de wereld in zijn gezet. Dat betekent dus dat mijn keuzes invloed hebben op anderen. Mijn taak is dus om ook door mijn dagelijkse dingen Gods licht te laten schijnen. Dat is heel makkelijk gezegd, maar is dat ook makkelijk gedaan?

Week 4: Lordship – Mark Parker (Nieuw Zeeland)

-          Deze week ging over hoe kun je God op nummer 1 zetten in jou leven. Meer verdieping op de afgelopen 2 weken waar dit dus samen komt. Wat heb je er voor nodig om elke dag te kiezen voor God in plaats van zonden. Een uitspraak van Mark was – Don’t think about sin, Think about Him- Super simpel eigenlijk, maar is het ook zo simpel? Hoe zorg ik er voor dat ik elke dag voor God kies? God geeft ons daar zeker handvaten voor en dat is niet alleen, maar zondags naar de kerk gaan, maar dat is elke dag met God bezig zijn. De handvaten die God geeft zijn de bijbel, bidden en lessen zoals preken of podcasts van dominees of theologen. Ook door muziek kun je God prijzen, maar het is belangrijk om daarin je een eigen manier te vinden die bij jou past.

Outreach

Bij een DTS heb je twee fases één daarvan is de les fase waar ik net wat dingen over heb vertelt.

Het tweede gedeelte is de outreach daarin ga je de wereld in om Gods liefde te laten zien. Door middel van praktisch werk (hekjes schilderen etc), kerkelijk werk (diensten voorbereiden), Evangelisatie etc. Ik weet nog niet waar ik heen ga, omdat ik mijn outreach blindfolded ga doen. Dit betekent dat ik een envelop krijg op het vliegveld op de dag van vertrekt gedurende de 2,5 maand. Super spannend, maar ook super gaaf om vooral geen verwachtingen te hebben op waar je heen gaat en waar je uit komt.

Wat ik weet is dat ik in Maart vertrek naar Israël voor een week om daar meer te leren over de plaats waar Jezus veel is geweest. Daarna zullen we vertrekken naar de bestemmingen van onze outreach. Onze school telt 40 studenten deze groep word opgesplitst in 7 groepen die eigenlijk de hele wereld over gaan. Van Europa tot Vietnam en van Mexico tot aan Kyrchistan.

Dank en Gebedspunten

-          Dankpunten

o   Dankbaar voor een geweldige locatie.

o   Dankbaar voor liefdevolle leiders en staff.

o   Dankbaar voor super lieve mede studenten.

o   Dankbaar voor goede en wijze docenten die vanuit de bijbel ons dingen leren.

-          Gebedspunten

o   Focus en concentratie de komende weken.

o   Goede voorbereiding voor de outreach.

o   Wijsheid voor de komende docenten.

o   Wijsheid voor de staff en schoolleiders voor de komende tijd.

Mocht je nou vragen hebben aan mij voel je vrij om mij een mailtje te sturen! [email protected]. Via Instagram @Erik.Wijnne en facebook kun je mooie foto’s zien van de afgelopen weken.

Gud velsigne deg, Erik Wijnne 😊

Foto’s